Vad är SEO Enkel förklaring av sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering eller SEO är en disciplin inom marknadsföring på nätet som består av många enskilda komponenter. Webbplatsens fulla potential kan bara utvecklas när alla element går ihop. I den här artikeln kommer jag på ett enkelt och förståeligt sätt att förklara för dig allt som hör till att sökmotoroptimera, hur det skiljer sig från andra marknadsföringsdiscipliner och vad du behöver för att börja med SEO.

Vad är SEO – definition

SEO står för sökmotoroptimering eller SEO och beskriver tekniker och strategier för att positioneringen ska ökas till en webbplats specifika söktermer (nyckelord) i en sökmotor som Google. Det främsta målet är att få fler användare att uppmärksamma din webbplats i sökmotorn och få dem att klicka på sökresultatet.
Dessutom bidrar SEO också till ett företags varumärke. Även om ett sökresultat inte klickas på, uppfattar användaren det och kommer ihåg varumärket.
Förutom optimering av sökmotorer finns det också möjlighet att placera betalda annonser i sökmotorer och därmed skapa åtkomst (trafik). Detta kallas SEA. Tillsammans bildar de två marknadsföringsdisciplinerna sökmotormarknadsföring, eller kort sagt SEM. Till skillnad från betald åtkomst kallas trafiken som genereras via de obetalda sökresultaten organisk åtkomst.

Varför och för vem är SEO viktigt?

Den som driver en webbplats och inte är listad i sökmotorer för relevanta termer kommer att ha svårt att segra mot konkurrenter. Han är praktiskt taget osynlig på Internet. Sökmotorer är en av de mest använda applikationerna på Internet. Nästan alla användare använder en sökmotor när de surfar på Internet. Jämförande få anger fortfarande adressen till en webbplats i webbläsarfältet. I de flesta fall vet de inte ens vilken webbplats de vill gå till, men använder Google eller en annan sökmotor för att bläddra i det stora utbudet av information på Internet.
Naturligtvis är det också möjligt att generera trafik via andra kanaler, men med den organiska Google-sökningen klarar du dig utan en mycket stark kanal som erbjuder mycket potential. Webbplatsoperatörer rekommenderas därför om de överväger sökmotoroptimering i sin marknadsföringsmix online. SEO kan ta tid, jämför vi sökmotoroptimering med marknadsföring i sociala medier så är det sistnämnda ett mycket mer aggressivt sätt att marknadsföra sig men som i längden kommer kosta mycket. Det bästa är om man kan kombinera detta, marknadsföra kampanjer i sociala medier och bygga upp en trovärdighet för företaget via SEO.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på pinterest
Pinterest
Dela på reddit
Reddit
Shape